Problematika pohybu vodních skútrů na přehradách

Vodní skútry se na našich přehradách a jezerech pomalu zabydlují. Z pohledu Vodní záchranné služby se jim a jejich kapitánům snažíme věnovat zvláštní pozornost. Pro naše vody je tento druh plavidla stále novinkou. Jeho specifikum je relativně silný výkon na malém plavidle. Tedy velmi vysoká akcelerace a dynamická manévrovací schopnost. To vše sebou přináší vysoké nároky na řidiče těchto plavidel.

Z evropských statistik vyplývá, že riziko nehody na vodním skútru je až osm a půl krát vyšší než na klasické lodi. Stejně tak prudce stoupá statistika nehod v případě, že vodní skútr řídí méně zkušení vudci malých plavidel. Tedy řidiči, kteří mají naježděno na vodní hladině méně než dvacet hodin. Dále statistika stoupá o dalších 24 % nehod v případě, kdy má řidič zkušenost s řízením vodního skútru méně než jednu hodinu. Vodní skútr je také jediné plavidlo, u kterého platí, že více nehod a usmrcení je způsobeno traumatickým zraněním než tonutím. Statistiku uzavírá informace, že zranění, nebo usmrcení se nejčastěji u vodních skútrů stávají v zahraničí než na domácích vodách. Pro Českou republiku dominuje Chorvatsko, Itálie a Řecko.  Do statistiky zranění se počítají vážná traumata i lehká poranění jako odřeniny. Česká republika zatím nemá případ usmrcení turisty v zahraničí vodním skútrem, nebo zraněním způsobeným jízdou na něm. V roce 2015 došlo v Chorvatsku k vážnému zranění dvou českých turistů jedoucích na gumovém člunu při srážce s vodním skútrem. V České republice máme případ usmrcení dívky při srážce člunu a vodního skútru. Stalo se tak na Orlické přehradě v roce 2016.

Samostatnou kapitolou jsou ochranné prostředky, tedy vesta a helma. Zákon říká, že na plavidle musí být k dispozici takový počet vest, jako je počet osob na plavidle. Už ale nehovoří, že jí musí mít osoba na sobě. U vodních skútrů se otevírá problematika nošení ochranných helem na hlavě. Existuje jenom určitý typ helem, které se dají pro vodní skútry použít. Jsou to takové, které těsně přiléhají k hlavě a zabrání tak rychlému vstupu vody. Při pádu může paradoxně dojít v poranění páteře právě kvůli špatně přiléhající helmě, která naopak nebude chránit hlavu před otřesy, ale promění se v „nádobu“ která rychle nabere vodu a zvýší váhu a tím i tlak na páteř. Obecně doporučujeme mít vždy záchranou vestu na sobě. O případné helmě na vodní skútr doporučujeme se poradit ve specializovaných prodejnách, kde je možné takovéto helmy koupit.

Všechny statistiky hovoří jasně, toto specifické vodní plavidlo je velmi náročné na zkušenosti řidičů. Vodní záchranná služba se snaží upozornit na problém těchto silných plavidel na relativně malých vodních plochách, kdy aktuálně v České republice máme registrováno zhruba dva tisíce vodních skútrů.